Jeugd wint 2x bij ASN Bank Mediaprijs 2005
Couscous&Cola en FunX winnaars van Zilveren Zebra en Zilveren Pluim

Maartje and the kids from couscous & cola with the award
De negendelige docusoap Couscous&Cola is zaterdag 26 november bekroond met de ASN Bank Mediaprijs (Zilveren Zebra). Couscous&Cola kreeg de prijs in Felix Meritis in Amsterdam uit handen van juryvoorzitter Aad van den Heuvel. De winnende documentatie is beloond met een geldprijs van 10.000 Euro en het bijbehorende beeld, de Zilveren Zebra. De jury prees in Couscous&Cola ondermeer “het concept, de groepsdynamiek en de individuele portretten”.
In Couscous&Cola volgt regisseur Maartje Nevejan negen VMBO-scholieren. “Het zijn afleveringen en verhalen met een prachtige spanningsboog tot de laatste minuut”, aldus Aad van den Heuvel. De meeste hoofdrolspelers in Couscous&Cola zaten in de zaal en stonden later op het podium. Ahlam: “Ik hoop dat Couscous & Cola met deze prijs een positieve bijdrage zal leveren aan een goede beeldvorming over moslims, migranten en Marokkanen in Nederland”.
Algemeen directeur van de ASN Bank, Ewoud Goudswaard, reikte op deze media-avond in Felix Meritis de aanmoedigingsprijs, de Zilveren Pluim, uit aan FunX. Volgens Goudswaard raakt FunX de juiste snaar bij stadsjongeren van alle afkomsten, culturen en religies. Hij prees zowel de keuze voor muziek als voor de onderwerpen. “Een kleurrijk radioprogamma met de juiste toonzetting. FunX gaat over en is voor jongeren met een diverse achtergrond, die veel meer met elkaar gemeen hebben dan dat ze verschillen”.
In deze negendelige docusoap volgden regisseur Maartje Nevejan en BNN- presentator Patrick Lodiers negen VMBO-scholieren: Ahlam, Ramy, Omar, Ilknur, Deborah, Youssef, Jalil, Akosua en Kacem. In deze samenwerking van producent IDTV en omroep BNN registreert de camera de discussie, voorbereidingen en de reis naar het land waar ze van houden en haten, Amerika.
Jury: Hele spannende televisie. Prachtige verhalen. Soms schrijnend. Zet de doelgroep aan het denken. Een moderne roadmovie. Flitsende beelden, snelle montages.

Maartje en de kids van Couscous & cola met de Zilveren Zebra
Maartje Nevejan, onafhankelijk documentairemaker, maakte onder andere Virtuele Vaderlanden, 14+1 staties, Come into the void with me. Nevejan kreeg in 1997 een Gouden Kalf als actrice in de film Broos van Mijke de Jong. Werkt momenteel aan de documentaire ‘De Kracht van de Krijger’ over geweld en jongeren. “Het gaat over een groep jongeren waar iedereen wel een mening over heeft. Juist omdat het om individuele mensen van vlees en bloed gaat, hoop ik dat je daardoor anders aankijkt tegen de kids die je in je buurt tegenkomt. Dat de kids zelf aan het woord komen, maakt de productie onthutsend, rauw, grappig en ontroerend tegelijk. Zo krijgt de kijker een echt kijkje in hun leven in plaats van dat grote mensen, politici, columnisten of ‘deskundigen’ hun eigen mening/ programma op de kids plakken. Er werd altijd maar óver hen gepraat, en niet met hen. Dat het leuk was om naar te kijken voor zowel jongeren als ouderen. Dat in de weken na de moord op van Gogh, waarin de verschillen in Nederland op zijn scherpst naar de oppervlakte dreven, de Couscous kids op de buis waren en voor veel mensen een brug waren over de haat en het onbegrip heen.”
Over de ASN Bank Mediaprijs: “Het mooie van de prijs vind ik dat er gesproken wordt over ‘Media die op inventieve en kritische wijze de multiculturele samenleving belichten.’ Inventief en kritisch zijn mooie woorden. En ik heb ooit gehoord dat een zebra het enige dier is dat niet te temmen is. Spreekt me persoonlijk ook erg aan. Zeker als je kijkt wat er nu in Europa gebeurd met jongeren. De tendens dat jongeren ‘getemd’ moeten worden is overigens beperkt houdbaar.”
De ASN Bank Mediaprijs bekroont professionele mediaproducties (geschreven, foto, beeld, of AV) die op een inventieve en kritische wijze de multiculturele samenleving in Nederland belichten. De organisatie is in handen van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) en de ASN Bank.
Juryleden:
De jury bestaat uit Aad van den Heuvel (voorzitter, programmamaker), Nazmiye Oral (columniste Volkskrant), Hans Verploeg (Free Voice/NVJ), Hanan Nhass (journalist), Piet den Blanken (fotograaf), Noraly Beyer (NOS journaal) en Hans Van Soest (GPD en eindredacteur/uitgever Zozolala).
De organisatoren:
De ASN Bank zet zich in om de duurzaamheid van de samenleving te bevorderen en laat zich daar in haar economisch handelen door leiden. Daarom stimuleert de ASN Bank activiteiten die betrekking hebben op waarden zoals respect voor mens, dier, natuur en milieu. Vandaar dat zij zich, samen met het LBR, inzet voor de bestrijding van rassendiscriminatie. Meer informatie op www.asnbank.nl
Het LBR (Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie) probeert op diverse manieren een evenwichtige beeldvorming over migranten en de ontwikkeling van de multiculturele samenleving te bevorderen. De mediaprijs is een instrument om mediaproducties die oog hebben voor aspecten van de multiculturele samenleving extra voor het voetlicht te plaatsen; van evident belang voor een samenleving in verandering en beweging. Meer informatie op www.lbr.nl.
foto’s: Jan van der Ploeg